Iran – Irański Fort Knox

Irański Fort Knox to miejsce niezwykłe. Położone jest ok. 40 km na południowy wschód od Yazd. Forteca Sar Yazd była kiedyś największym i najstarszym skarbcem na świecie. Nawet dzisiaj jej ruiny robią ogromne wrażenie.

Zamek wznosi się dumnie wśród piasków pustyni. Zbudowano go w VII wieku, za czasów Sasanidów. Przechowywano tam zboże, żywność i ogromne ilości klejnotów.Ta budowla, coś w rodzaju banku, była nie zdobycia. No i z wiadomych względów była ciągle atakowana. Dzisiaj jest w całkiem niezłym stanie, ściany i wieże są w większości nienaruszone, otoczone fosą. W fosie nie ma już wody.

Można tu godzinami chodzić po labiryncie pomieszczeń. Jest ich 480, różnej wielkości na trzech kondygnacjach.To jakieś skrytki, do których prowadzą wejścia, przez które może się czasami przecisnąć tylko szczupła osoba. Można wejść i na wieżę z pięknym widokiem na góry i pustynię.Trzeba mieć tu trochę kondycji.

Kiedyś była to potężna cytadela, gigantyczny sejf. Dzisiaj te ruiny murszeją i pękają, ale i tak zachwycają. Nie wiadomo, w którą stronę iść, gdzie wyjść, gdzie zejść.Turystów nie ma. Ale jest osoba, która sprzedaje bilety, więc nas odnajdzie, gdybyśmy gdzieś utknęli.

Wokół zamku jest mała wioska oraz resztki budowli i rzeźba strzelca na pustyni.Wiąże się z tym legenda, ale mimo kiku tablic informacyjnych po angielsku, nie można tego było logicznie przetłumaczyć. Spotkaliśmy też młodego chłopaka na koniu, który popisywał się jazdą na widok aparatu fotograficznego.

Chcieliśmy przy okazji wspomieć o położonym niedaleko Yazd karawanseraju. Ma pokoje do wynajęcia i można tam znaleźć nocleg. Spory budynek. Zapytaliśmy policjantów o drogę do niego. Mili i uśmiechnięci pojechali przed nami do karawanseraju. Bardzo ciekawe wnętrze, czyste łazienki. Fajny widok z dachu na okolicę. Wracając do Yazd, Marek nieznacznie przekroczył prędkość i zatrzymali nas Ci sami policjanci.Upiekło nam się. Kto ma ochotę na egzotyczny nocleg, polecamy.

Ciekawe roślinki mają na tej pustyni 🙂

0 0 votes
Article Rating
Tags:

Hooltaye

Witam Was na blogu.Byliśmy małżeństwem i podróżowaliśmy razem od kilkunastu lat. Dzieliliśmy się z Wami tym, co zobaczyliśmy. Kochaliśmy przygodę, przyrodę i ludzi. Marka już nie ma. Wszystkie zdjęcia są wyłącznie naszą własnością. Blog nie jest przewodnikiem, a wspomnieniami z podróży. Pozdrawiam serdecznie :-)Irena

Subscribe
Inline Feedbacks
View all comments
Unknown

Bardzo fajne zdjecia i opisy. Warto zobaczyc i przeczytac

Olka

Nie tylko same ruiny robią wrażenie, ale również krajobrazy wokół. Razem tworzą niesamowicie spójną całość.

Wow. Fantastyczne miejsce z niezwykłą historią w tle. Uwielbiam takie zakątki w których czas się zatrzymał. Magiczna fotorelacja zabrała mnie w niezwykłą podróż.

Zuzanna Gajewska

Jak z filmu! Gdzieś na pustyni, gdzie wydawało się, że nic nie ma takie piękne miejsca. I tam gdzie nocowaliście też bardzo klimatycznie 🙂

Aneta

Niesamowicie piękne miejsce.

wow, co za widoki

Iza Damsé

Ale widoki! Taki zamek pośrodku niczego? Piękne miejsce.

alleve

Świetna miejscówka 😉

Anna Kruczkowska

Świetne miejsce. Raj dla poszukiwaczy przygód.

Piękny i fascynujący kraj, ale jednocześnie jeden z tych, do którego ze względu na wstemplowane w paszporcie wizy mogę mieć problem pojechać.

Bookendorfina

Nocleg w takim otoczeniu, scenerii wewnątrz i zewnątrz pomieszczenia, z pewnością zapamięta się na długo. 🙂

Pojedztam.pl

Kolejna cudowna wirtualna podróż, dziękujemy bardzo ❤

Świat Toli

Wow! Uwielbiam takie miejsca, ten klimat. Nigdy nie byłam w Iranie. Ta budowla wygląda jak z piasku.

Karolina

Aż dziwne, że nie ma turystów. A ten pomnik łucznika zachwycający!

Magdalena

Wow, byliśmy w Yazd i wydawało mi się, że zrobiliśmy przed wyjazdem dobry rekonesans, a nigdy nie słyszeliśmy o tym miejscu! Za każdym razem gdy czytam Wasze wpisy z Iranu, to czuję ogromną tęsknotę za tym krajem

Nieprzyziemni.pl

Piękne zdjęcia! Jak tam pusto! Iran zdecydowanie mamy na liście marzeń!

Bernadeta

Uwielbiam zwiedzać takie miejsca. Zamek robi ogromne wrażenie. Chętnie wybrałabym się z wami w taką podróż.

Anna

Niesamowite. I trochę przerażające…ten labirynt pustych korytarzy. Taka budowla na środku pustyni robi klimat jak z horroru.