Turcja – Istambuł

Istambuł jest jednym z największych miast świata.
Ma ponad 15 milionów mieszkańców. Położony jest na dwóch kontynentach.
Do Istambułu przyjechaliśmy autobusem z Goreme i wjechaliśmy z Azji do Europy. Taksówka zawiozła nas z dworca autobusowego do dzielnicy Sultan Ahmed. To historyczna dzielnica Istambułu, istniejąca od czasów Bizancjum.

Nad Bosforem

Zaczęliśmy szukać noclegu. Hoteli jest tu mnóstwo, ale albo drogo, albo brak miejsc. Wreszcie znaleźliśmy. Żaden Hilton, mały pokoik, którego powierzchnię zajmowało wielkie łoże, a nad nim wisiał telewizor. Było tak ciasno, że mogliśmy tylko leżeć. Ale za to z tarasu, prawie na wyciągnięcie ręki, mieliśmy przepiękny widok na Hagia Sofia.

Mecz

Wieczorem miał być mecz reprezentacji Polski w piłce nożnej na Mistrzostwach Europy, rozgrywanych w Polsce i Ukrainie. Poszliśmy więc po zapas piwa, bo bez tego meczu nie da się obejrzeć. Zresztą byliśmy wyposzczeni po miesięcznym pobycie w Iranie. Tam alkoholu nie ma. Przy okazji zrobiliśmy sobie mały spacer po okolicy i poszliśmy nad Bosfor.

Wróciliśmy z siatami wypełnionymi zimnym piwem, był 16 czerwca i ogromny upał. Zaczęliśmy oglądanie meczu. Reprezentacja Polski grała z Czechami. Takiej partaniny jeszcze nie widziałam. Pamiętam tylko bramkarza o nazwisku Tytoń. Upał i piwo zrobiły swoje, zaczęłam mecz komentować coraz głośniej. Kiedy przegraliśmy 0:1, wpadłam w lekką furię. Marek konał ze śmiechu i potajemnie mnie nagrywał. Do dzisiaj zachowały się filmiki i czasami do nich wracamy.

Hagia Sofia

Następnego dnia zerwaliśmy się wcześnie rano, naszym celem była Hagia Sofia. Chcieliśmy być pierwsi i się udało. Przywitał nas kot, strażnik świątyni. W Hagia Sofia żyje kilkanaście kotów. Świątynia robi ogromne wrażenie z zewnątrz, wnętrze wręcz oszałamia. Jest symbolem złotego wieku Bizancjum. Zachwyca wystrój wnętrza, marmurowe płytki, zdobienia i mozaiki. Marmurowe płyty pochodziły z kamieniełomów marmuru w Anatolii. Kopułę zbudowano z płytek i cegieł z Rodos. Kolumny sprowadzono z Azji Mniejszej, Włoch i Grecji.

Przed wybudowaniem Bazyliki św. Piotra w Rzymie była ona największym kościołem chrześcijańskim na świecie. Potem była meczetem. Po przekształceniu  Turcji w republikę, świątynia stała się muzeum.
Kiedyś wnętrze wypełnione było złotymi mozaikami, w których odbijało się światło, co stwarzało niepowtarzalny nastrój. Teraz w świątyni panuje półmrok, z cennych mozaik pozostało niewiele.
Cały dzień świecą się ogromne żyrandole.
Wyszliśmy po około dwóch godzinach, kiedy w środku były setki ludzi.
Gdy wychodziliśmy, zobaczyliśmy niekończącą się kolejkę i dzikie tłumy chętne do zobaczenia tego architektonicznego cudu.

Poniżej zdjęcia z wewnątrz Hagia Sofia, kilka w wersji czarno-białej.

Kto rano wstaje, ten ma takie widoki-)
Wita nas kot – strażnik świątyni
Widok z okna Hagia Sofia na Błękitny Meczet

Sultan Ahmed to dzielnica najważniejszych zabytków.
Chcieliśmy zobaczyć kilka z nich.

Pałac Topkapi

Poszliśmy do Pałacu Topkapi, położonego w najpiękniejszym miejscu miasta. Pałac był kiedyś siedzibą sułtanów i centrum Imperium Osmańskiego. Zgodnie z turecką tradycją, pałac składa się z wielu budynków na terenie ogrodu. Ma cztery dziedzińce, do których prowadzą osobne bramy. Topkapi skrywa najcenniejsze skarby Imperium Osmańskiego. Z cyplu, na którym jest położony pałac, rozciaga się przepiękny widok na miasto, Bosfor i Złoty Róg.

Poniżej zdjęcia z Topkapi. We wnętrzach nie można robić zdjęć ze względu na zabezpieczenia eksponatów. Marek dostał specjalne zezwolenie od dyrektorki muzeum  na fotografowanie powyżej linii eksponatów. W samym skarbcu jest to absolutnie niemożliwe.

Kolejka chętnych do zwiedzenia Topkapi

Błękitny Meczet

Następnie udaliśmy się do Błękitnego Meczetu.
Budowę tego meczetu rozpoczął 19-letni wówczas sułtan Ahmed w 1506 roku.
Budowla miała być konkurencją dla Hagia Sofia i miała być od niej wspanialsza. Mimo wielu zabiegów nie udało się tego dokonać. Jakkolwiek trudno meczetowi odmówić architektonicznej maestrii.
Błękitny meczet mieści się na placu, do którego wiedzie pięć bram. Ma sześć minaretów, zdobi go 21 tysięcy fajansowych płytek w błękitnej tonacji, stąd jego popularna nazwa. Światło do wnętrza wpada przez 260 okien, jednak nie zachowały się oryginalne szyby.
To nie tylko turystyczna atrakcja, ale miejsce modłów i aby wejść do środka, trzeba mieć stosowny ubiór.

Poniżej zdjęcia z Błękitnego Meczetu.

Zwiedziliśmy jeszcze kilka meczetów i pospacerowaliśmy po okolicach.

Poniżej zdjęcia z tych miejsc.

Wielki Bazar

Na koniec zajrzeliśmy na Wielki Bazar. Zajmuje on powierzchnię 30 hektarów, ma 61 ulic z około 3500 sklepikami, 22 bramy, kawiarnie, restauracje, meczety, fontanny. Jest największy w Turcji.
Istnieje od czasów Bizancjum. Kiedyś zawierano tu transakcje bankowe i giełdowe, handlowano niewolnikami. Dzisiaj pełni wyłącznie funkcję turystyczną. Piękne miejsce, jednak nic nas tutaj nie zaskoczyło.
Byliśmy świeżo po wizycie we wspaniałych irańskich bazarach, które są niepowtarzalne.

Poniżej zdjęcia z Wielkiego Bazaru.

Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy do hotelu i rano wyjechaliśmy autobusem do Bułgarii. Czy ktoś z Was był w Istambule ? Jak Wasze wrażenia ?

Na koniec kilka widoczków z naszego hotelowego tarasu.

Hagia Sofia
Widok na biznesową dzielnicę Istambułu – Beyoglu
Hagia Irene
4 2 votes
Article Rating
Tags:

Hooltaye

Witam Was na blogu.Byliśmy małżeństwem i podróżowaliśmy razem od kilkunastu lat. Dzieliliśmy się z Wami tym, co zobaczyliśmy. Kochaliśmy przygodę, przyrodę i ludzi. Marka już nie ma. Wszystkie zdjęcia są wyłącznie naszą własnością. Blog nie jest przewodnikiem, a wspomnieniami z podróży. Pozdrawiam serdecznie :-)Irena

Subscribe
Inline Feedbacks
View all comments
Agnes Agnieszka

Przepiękne widoki i zdjęcia.

karolina.miller

Taki widok z pokoju to ja rozumiem! I cóż z tego, że mogliście tam tylko leżeć skoro z takim widokiem! Wyobrażam sobie Ciebie Irenko komentującą przegrany mecz i uśmiecha mi się buzia! Chciałabym kiedyś te filmiki zobaczyć. I kolejny dowód na to, że warto wstawać o świcie, Hagia Sofia o poranku, bez tłumów, oszałamia ba Waszych magicznych zdjeciach! Bardzo marzy mi się Stambuł… byliśmy tam lata temu zbaczając z drogi między Grecją a Bułgarią jako studenciaki, nie zapomnę jakie wrażenie zrobił wtedy na mnie Błękitny Meczet, pierwszy meczet z prawdziwego zdarzenia, jaki widziałam w życiu. To chyba tutaj zaczęła się… Czytaj więcej »

Gonicmarzenia

Zdecydowanie ma coś w sobie Turcja 😊

Edi i Marco

Witam Was serdecznie.Cieszę się na kolejny post w którym mogłam z Wami zwiedzać świat. Marco pozwiedza jak wróci z pracy 🙂Jeśli o hotele chodzi, to za bardzo nie przywiązuję do tego wagi. Ważne żeby było czysto w pokoju. Żeby nie chodziły robaczki po nim ani nie pełzały ślimaczki.Widoki z okna wspaniałe, szkoda że nie mam takiego ze swojego 🙂 hihiW Meczecie byłam tylko raz podczas podróży do Finlandii – ze szkoły. Niewiele już pamiętam z tego okresu, bo nie miałam aparatu nawet cyfrowego. Mam jednak parę starych zdjęć zrobionych w jednym z parków lecz wywołanych. Cóż to było zrobić tylko… Czytaj więcej »

Nie wiem co miałam z tym oknem 😀 Jeśli tylko będzie nam dane ruszamy na meczety 🙂
serdeczności.

Małgosia i Piotr

Ojej ależ Tadź Mahal to nie meczet !!! 😀 To grobowiec !!!

Mayka.ok

Zrobiliscie przepiękne zdjęcia cudownych miejsc. Nigdy nie byłam w Turcji, ale zdecydowanie chce tam pojechać. Ja w czasie podrózy mogę mieszkać gdzie popadnie, czy to ławka w parku, bo nocleg za drogi, czy to noc w pokoju wieloosobowym, czy apartament w 5*hotelu.. Najważniejsze jest miejsce, które zwiedzasz 🙂

Donna

Moje marzenie jest sie tam wybrać 🙂 chcialabym blizej poznać kulture, zwyczaje 🙂 i cos skosztowac do jedzenia.

Dzieciorka

Przepięknie tam, wnętrza budynków zachwycaja mnie totalnie 🙂

Ciekawska Magdalena

Moja znajoma jedzie w trakcie strony. Musze jej ukazac wasza relacje aby wiedziała co i jak ☺

Bea

Kot jest absolutnie przeuroczy. Faktycznie te zwierzęta potrafią sobie wszystkich podporządkować.

Maria Kowalewski

Fantastyczne zdjęcia! Wspominam to miasto z wielką przyjemnością, kolorowe, pachnące cudnymi aromatami, z kopułami meczetów. Dla mnie bajka. A kotek na środku meczetu to moje ulubione zdjęcie. A jabłkową herbatkę piłaś? Wszystko smakuje nadzwyczajnie jak się usiądzie wieczorem na kolorowych poduchach. Ty do Bułgarii, a ja do Warszawy poleciałam, czy musze mówić jaka smutna i szara mi się wydała po Turcji? Cudnie było powspominać patrząc na te doskonałe zdjęcia. Pozdrawiam Irenko.

Kocham takie egzotyczne miejsca, a dla widoku tych pięknych budowli mogłabym jechać nawet na koniec świata! Z targu przywiozłabym sobie zapewne jakiś bogato zdobiony strój.

Anna

Mam w planach! Wnętrza tych budowli są niesamowite.

Wpis z najpiękniejszego miasta na ziemi… Przy następnej wizycie polecam Wam odwiedzić stację Sirkeci – to trochę zapomniany, ale nadal piękny budynek. I poproszę namiary na ten pub z saksofonem na barze 😉
Pozdrawiam!

Małgosia i Piotr

Piękne zdjęcia, ale te z kotem podobają mi się szczególnie 🙂 Pokazaliście ikony tego miasta jak zawsze pięknie. Jak będziecie następnym razem, polecam do kompletu Cysternę Yerebatan 🙂 Miasto niezwykłe, z bogata przeszłością. Bazar to ważna część miasta. pamiętam jak stałam tam z szalem z kaszmiru (takiego prawdziwego) i myślałam czy kupić…czy nie. Nie kupiłam. Następnym razem jeśli tam dotrę już nie zrezygnuję. Był jak mgiełka. Pozdrawiam Was serdecznie – Małgosia

Miłość Mamy

Widoki zapierające dech w piersiach. Pięknie!

Kamil

Właśnie po powrocie z Bośni zaczynam podziwiać i czytać wszystkie możliwe relacje z Turcji a Istambuł to jest kolejne marzenie podróżnicze :D. Super zdjęcia i świetna relacja ;). gratulacje 😛

Jestem pod wrażeniem piękna tego miejsca.

Anita

Uwielbiam to miasto, w Hagi Sofii byłam już chyba 3 razy. Zachwycające zabytki.

Nie byłam i nie widziałam, ale wielką przyjemnością było odbyć tą fotopodróż. Warto wcześnie wstać, żeby wejść gdzieś przed całym tym tłumem ludzi. Wasze zdjęcia są świetne 🙂

krystynabozenna

Piekne wnętrza, ale i zdjęcia są zrobione extra….
Najlepsze są te oczywiście z kotem -strażnikiem :-),
widać, że ma tam dobrze.
ten drugi biedak, to już w gorszym stanie.
Zawsze noszę ze sobą saszetkę z mokrym jedzeniem
i jak trafiam na bezdomnego niedokarmionego
to mu to daję… 🙂
Suche nie, bo nie ma wody.

Instytutdesignu

Absolutnie fantastyczne zdjecia cudownego orientu.

Przepiękne zdjęcia, zobaczyć te zabytki na żywo to musiało być niezwykłym przeżyciem 😉

W Turcji byłam już parę razy, ale Istambuł wciąż czeka na zobaczenie. Wnętrza są przepiękne, detale robią wrażenie, a zdjęcia w Hagii Sofii wyszły wam niesamowicie!

Marcin Florek

Kurcze nie wiedziałem, że w Istambule ma aż tylu mieszkańców! Uwielbiam te kolorowe tureckie bazary, chociaż kiedyś w Alanii jak zaszliśmy w głąb jednego z nich, gdzie praktycznie nie było już Europejczyków to jedna z pań coś do nas krzyczała po turecku i na szczęście w samą porę spotkaliśmy znajomego turka z hotelu 😉 Błękitny meczet jest absolutnie niesamowity! Pięknie go pokazaliście!

Cudowne miejsce i fantastyczna relacja. Świetnie oddaje orientalny niezwykle barwny klimat miasta. Zdjęcia z kotem jak z baśni, ale jest cała masa innych, równie pieknych. Bardzo podoba mi sie jak pokazane zostały wnętrza, świetne te dwie muzułmanki ujęte tyłem, zdjęcie z góry bomba. U Was lampy błyszczą złotem, posadzki skrzą gładzią i światłem, ludzie świetni, tacy bardzo typowi dla miejsca, wspaniale ujęci, tak naturalnie, bez zbędnego puszenia sie. I te detale, dodatki, lekka narracja, bardzo, bardzo mi sie podoba,
pozdrawiam

Mario

Moim marzeniem jest wybrać się do Istambułu. Jak bajeczne jest to miejsce mówią zdjęcia jakie są dodane do tego artykułu.

Ania

Marzę o podróży do Indii oraz Japoni. Poznawać obce kultury zwiedzać to jest mój plan na przyszłe wakacje. Cieszę się że zatem z Wami mogłam uczestniczyć w tej podróży do Turcji.

kaasilka

Turcja, piękne miejsce i piękna fotorelacja, czytało się to naprawdę interesująco i dobrze. Mam nadzieję,że kiedyś dane mi będzie odwiedzić Turcję i zobaczyć własnymi oczami ten przepiękny kraj. Pozdrawiam gorąco

krystynabozenna

Zastanawiam się ile robicie zdjęć, by wybrać te włąściwe na bloga.
Zdjęcia robicie przecież w różnych warunkach oświetlenia, nie jest łatwo.
Tatuś tych dwóch ubranych na biało chłopaków ma minę wcale nie zachwyconą…
Zawsze jest lekko i łatwo ? 🙂

Angrywaldeuszek

Rewelacja, bardzo dobre zdjęcia!

NeaveCreations

Hagia Sofia fascynuje mnie od dawna, niestety podczas żadnego z moich pobytów w tym kraju nie miałam okazji odwiedzić Stambułu. A wasze zdjęcia utwierdzają mnie tylko że to magiczne miejsce.

papiliamondo

Ach jak mi się marzy zobaczyć to miasto kotów!

Świat produktów

Przepiękne wnętrza budynków i widoki 🙂

Vademecum Mamy

Wnętrza robią wrażenie!

Mama Tosiaczka

Wow! Zdjęcia robią wrażenie! Wręcz zapierają dech. Na żywo wszystko wyglądało pewnie jeszcze piękniej. Ta architektura jest zachwycająca. Zazdroszczę tych widoków i przeżyć. 🙂

Iza Damsé

Nie byłam, ale mam nadzieję kiedyś… Przepiękne zdjęcia. Te z kotem cudowne!

Mokka

Irenko, kiedy jedzie się tak daleko, żeby poznać, a nie tylko zobaczyć z okna hotelowego świat, to potrzeba tylko wygodnego łóżka, aby odpoczęły oczy od cudów Bizancjum. Czytałam powyżej, że ten buras nie tylko mnie urzekł. Nic nie robi sobie, z przepychu świątyni, lecz najwyraźniej jet zainteresowany przybyszami. Kiedy patrzę na bogactwo kościołów to nie myślę wtedy o Bogu lecz o polityce. Pomyśleć, że ludzie częściej byli skłonni dostrzegać kalejdoskop pięknych barw, nie wystarczyło nauczanie Jezusa. Świat gdzie styka się tak wiele religii, kultur i polityki musi być barwny. Ze zdjęć widać, że jet też pełen zapachów. Piękne zdjęcia, a… Czytaj więcej »

Monika Kilijańska

Hagia Sofia nie bez kozery uznawana jest za jeden z cudów architektonicznych świata!

Miłość Mamy

Pięknie. Oj na tych straganach mogłabym stracić trochę pieniędzy;)

Krystyna M.

Aż się wierzyć nie chce, że na świecie są tak piękne miejsca! A zdjęcia rewelacyjne! 🙂 Biegnę czytać i oglądać dalsze wpisy!

Agu Agula Blog

W tym roku na wakacje wybraliśmy się do Turcji, a konkretnie do Side. To wspaniały kraj aż nie chciało się wracać. Zapragnęłam zobaczyć więcej miejsc, zwłaszcza Stambuł. Pozdrawiam 😉

Kinga K.

Ładnie <3

Kosą po patelni

Turcję mam w planach wyjazdowych jednak wycieczki zorganizowane są zazwyczaj do jakiś wielkich hoteli skąd jest wszędzie daleko. Chyba będę to musiał jakoś sam ogarnąć. Wspaniałe miejsce i zdjęcia.

Ania

O Hagia Sofia wspominali już coś w liceum na lekcjach sztuki, ale nie myślałam, że robi aż takie wrażenie! Skoro mi kopara opadła po obejrzeniu zdjęć, to na żywo nie wiem co by się stało 😀 A kot-strażnik… mogłabym tulić i lulić całymi dniami 😉 Ja wiem, Hagia Sofia jest jednym z cudów świata, ale gdyby ktoś mi kazał wybrać – ta świątynia, Niebieski Meczet czy bazar, to pewnie bym poleciała na bazar. Może to głupota, ale wydaje mi się, że tam można złapać klimat miasta (no i super wyglądają te wszystkie kramowiska!). Nie zmienia to faktu, że kolorowe mozaiki… Czytaj więcej »

Koralina

wstałabym o każdej porze żeby mieć takie widoki <3 ten kot jest przecudny <3

Minimili

Bardzo pięknie fotografujecie ludzi. Nawet bez podpisu widać, skąd są. To baaardzo rzadkie i bardzo trudne.

agataman

na przyszłoroczne wakacje wybieram sie wlasnie do Turcji. Miło było zobaczyc te wszystkie piękne zdjęcia i poczytac co nieco, dziekuję 🙂

Nie ukrywam, że przyciągnęło mnie tu zdjęcie tego kotka 😉 Weszłam i się zasiedziałam. Z szeroko otwartymi oczami, oglądam, czytam i zachwycam się widokami, kolorami i wspomnieniami, chłonąc atmosferę tego miejsca, zatrzymaną w kadrach. Hagia Sofia, fascynuje mnie od dawna i mam nadzieję, że kiedyś uda mi się ją zobaczyć na własne oczy 🙂

Dawid

Hagia Sophia – czyli symbol kroczącego islamu. Lecz poniekąd Bizancjum ugięło się też pod własnym ciężarem.

Magda Dandelion

Cudowny cel podróży – jedno z wielkich miast, które chciałabym zobaczyć! A Wy jeszcze zachęcacie 😉