Bułgaria – Belogradchik

Belogradchik to prawdziwa perełka na mapie Bułgarii.

Jak tam dojechać?

Jeżeli kiedykolwiek zdecydujecie się na jazdę własnym samochodem na Bałkany, gorąco polecamy trasę przez Bułgarię, a nawet spędzenie w tym niewielkim kraju kilku dni.
Warto przejechać wzdłuż przełomu Dunaju, dzielącego Rumunię i Serbię, a następnie nowym mostem do Vidin. Stąd niecałe 50 km trasą przez góry Starej Płaniny do miejscowości Belogradchik i części gór pod wieloma względami bardzo przypominających nasze Góry Stołowe. Warto spędzić tu chociaż kilka godzin, a może nawet dzień lub dwa.
Główną atrakcją tego miejsca są otaczające miasto malownicze skały, zwane Bełogradcziszki Skali. Ciągną się na długości 30 km i powstały ponad milion lat temu podczas wypiętrzania się pasma górskiego.

Twierdza Kaleto

Częścią skał ponad miastem jest twierdza Kaleto.
W III wieku n.e. założyli ją Rzymianie. Skały stanowiły naturalne umocnienie fortecy, która była bardzo trudna do zdobycia. Po upadku Cesarstwa przeszła ona w ręce Bizancjum i została rozbudowana na polecenie ówczesnego króla Bułgarii Ivana Sracimira.
Po podbiciu i zajęciu Bułgarii przez Imperium Ottomańskie  w 1398 roku rozbudowywali ją Turcy. Ostatni raz wykorzystano ją w 1885 roku w czasie konfliktu zbrojnego pomiędzy Bułgarią i Serbią. To tyle burzliwej historii twierdzy w wielkim skrócie.

Dzisiaj jest  ona częściowo odrestaurowana i dostępna dla turystów.
Cały kompleks ma 10 tysięcy metrów kwadratowych.
Nasz pobyt ograniczył się do krótkiego spaceru, niestety nie mieliśmy czasu.

Kto chce popatrzeć w gwiazdy, może udać się do znajdującego się niedaleko twierdzy, obserwatorium astronomicznego, ma ono jeden z największych teleskopów w Bułgarii.
Warto również pospacerować po mieście, w którym jest sporo domów z czasów Odrodzenia Narodowego oraz muzeum historyczne, dokumentujące bułgarski ruch niepodległościowy.

Około 25 km od Belogradchika znajduje się jedna  z największych jaskiń Bułgarii-Magura. Są w niej doskonale zachowane rysunki naskalne z epoki paleolitu.

Cały ten rejon przyciąga turystów, spragnionych spokoju, ciszy i kontaktu z naurą. Góry są piękne, dzikie i tajemnicze. Mało takich miejsc w Europie. Tu wszystko zachwyca, przyroda, ludzie i bałkańska kuchnia. Cieszy widok furmanki, ciągnionej przez konie, pasterze ze stadami kóz, małe wioseczki z domami otulonymi zielenią i drewnianymi płotami, cieszy smak miodu kupionego od gospodarza gdzieś przy drodze. Ten kraj chłonie się wszystkimi zmysłami.

Twierdza Kaleto, Belogradchik i jego okolice należą do ścisłej czołówki najcenniejszych miejsc w Bułgarii. Bardzo zachęcamy do odwiedzenia Starej Płaniny.

Widok na Belogradchik
Twierdza Kaleto
Widok z twierdzy na miasto
Widoki z twierdzy
Rzeka Ogosta
Jezioro Ogosta
Małe jeziorko przy granicy z Serbią
Miasteczko Chiprovtsi

Svety Iwan Rylski
4.7 3 votes
Article Rating
Tags:

Hooltaye

Witam Was na blogu.Byliśmy małżeństwem i podróżowaliśmy razem od kilkunastu lat. Dzieliliśmy się z Wami tym, co zobaczyliśmy. Kochaliśmy przygodę, przyrodę i ludzi. Marka już nie ma. Wszystkie zdjęcia są wyłącznie naszą własnością. Blog nie jest przewodnikiem, a wspomnieniami z podróży. Pozdrawiam serdecznie :-)Irena

Subscribe
View all comments
kristinbb

Miło wspominam pobyt w Bułgarii,
chętnie jeszcze raz bym odwiedziłam,
świetne zdjęcia 🙂

Juliusz Cesar

Dobrze,że przypomnieliście, muszę o tym pomyśleć…
Pozdrawiam 🙂

kristinbb

O, właśnie , gdyby tak jachtem, to byłaby dodatkowa atrakcja :-)))

Kto wie , może jak będzie nowy jacht i większy 🙂
To i do Bułgarii popłyniemy… :-)))

driverprogram.pl

Ja również byłem w Bułgarii i sobie chwalę!

Anonimowy

Bułgaria to faktycznie piękny i jeszcze chyba mało znany. Miałam okazję zobaczyć malutki fragment i od tego czasu jest to jeden z kierunków mojej przyszłej wakacyjnej podróży. Jednak jakoś nie mogę tam trafić. Może już niedługo 🙂

aleksandramistake

Bułgaria kojarzy się ze złotymi piaskami i Warną, a tu taka miła odskocznia i coś innego, nieodkrytego!

Maria Kowalewski

Zaskoczyły mnie te widoki, pięknie jak w Grecji. Nie znam Bułgarii i bardzo się cieszę, że dzieki Tobie nadrabiam braki. Pozdrawiam serdecznie.

Fantastyczne miejsca, a ja w Bułgarii byłem tylko w czasach podstawówki w Złotych Piaskach i Warnie… Chyba trzeba nadrobić zaległości i ruszyć w tamtym kierunku.

Michał Golla

Widok z twierdzy Kaleta zapiera dech w piersiach.
Na początku wpisu popełniłem dwie rzeczy – myślałem że zdanie "jeśli jedziecie do Bułgarii swoim samochodem…"zakończysz słowami" przygotujcie się na wariactwo w Sofii ":)

Do tego nazwę miasta przeczytałem" Belgradoholik ":D

Szkoda że nie mieliście więcej czasu na zwiedzanie, bardzo lubię u was dobre opisy. A zdjęcia jak zawsze – meeeeeeega 🙂

Bardzo ciekawy wpis – można stworzyć swoją mapę zwiedzania:) Wasze zdjęcia jak zwykle zachęcają do odwiedzenie kolejnego, kolejnego i kolejnego miejsca 🙂

TosiMama

Nigdy nie byłam w Bułgarii i coraz bardziej się ku temu skłaniam.

Poezja!! Ja to Bałkany kocham bardzo mocno i moje serce porywa to samo, co i wasze: wciągająca historia, miejsca poza szlakiem, krajobrazy z pasterzami, wspaniała lokalna kuchnia i gościnni mieszkańcy. Belogradczik ma to wszystko, a dla mnie to nawet mega bonus w postaci obserwatorium astronomicznego. Wspaniała relacja- bo mnie właśnie przyciąga prowincja, nie chce leżeć na plażach i to jeszcze zatłoczonych. Dlatego bardzo cieszę się, że i innym pokazujecie PRAWDZIWE oblicze Bułgarii, do której szczerze powiedziawszy turystów jeździ mało. A jak widząc powyżej naprawdę bardzo warto! Coś pięknego!

Ciekawska Magdalena

Moj urlop dopiero w pazdzierniku i myślę właśnie nad Bułgaria albo Chorwacja

cudne widoki

Już od jakiegoś czasu rozważamy wyprawę do Bułgarii – może w przyszłym roku ją zorganizujemy 🙂 Dziękuję za wskazówki i piękną trasę, którą warto podążać 🙂

Olka

Koło Belogradchika przejeżdżałam kilka razy i nigdy nie udało się wygospodarować czasu, by tam zawitać. Nad czym mocno ubolewam.

Wow jaki świat jest piękny,Bułgaria zdecydowanie kojarzy mi się jako kraj górzysty. Piękne miejsce, jak widać jeszcze nie wydeptane przez turystów.

Anna Kruczkowska

Bałkany potrafią zachwycić, a góry zawsze warto się wybrać. Mnie jednak jakoś nigdy nie ciągnęło w tamtym kierunku i czasem żałuję.

Marek

Moim zdaniem to najatrakcyjniejszy kierunek na urlop w Europie. W zasadzie oprócz Mołdawii to jedyny rejon na naszym kontynencie w którym spotkać się można z prawdziwą egzotyką. Większość Bałkanów jest pod wpływem klimatu kontynentalnego, suchego, co oznacza gorące lata i mroźne zimy. Bałkany są też miejscem przenikania się 2 kultur – chrześcijańskiej i islamskiej, co oczywiście ogromnie dodaje kolorytu. No i na końcu Bałkany są po prostu ogólnie rzecz biorąc najtańszym regionem Europy.

Speckled fawn

Ale piękne miejsce, nigdy wcześniej akurat o tym mieście nie słyszałam. Widoki z twierdzy po prostu bajkowe 🙂

Edi i Marco Voyager

Pięknie tam. Nasza noga jeszcze Bułgarii nie stanęła. Rodzice z kolei z krajów bałkańskich pokochali Chorwację, do której jeżdżą przynajmniej raz w roku.

Marek

Gorąco polecamy Bułgarię na wyjazd. Jednak nie polecamy wyjazdu typu pobytowego nad Morzem Czarnym. Wydaje nam się, że są w Europie i jej pobliżu miejsca oferujące więcej za podobną cenę. Jednak zwiedzanie tego kraju własnym środkiem transportu będzie pełne rewelacyjnych wrażeń. To kraj o zaledwie 1/3 powierzchni Polski, jednak mimo tak małego terytorium atrakcji turystycznych zarówno tych naturalnych, jak i historycznych jest znacznie więcej niż w Polsce. Do tego jeszcze należałoby dodać stosunkowo niskie ceny usług turystycznych….naprawdę warto 🙂

Za inspirację bardzo dziękujemy. Po Polsce podróżujemy samochodem, za granicę przeważnie z biurami. Marzy się nam w przyszłości jakiś kamperek i czysta wolność. Czy się uda, nie wiemy.
Miło jednak podróżować z Wami i innymi blogerami, zwiedzać świat i planować kolejne polskie, ale i zagraniczne wyjazdy.

Aleź te widoki zachwycają! Niesamowite, jak twierdza została pięknie wkomponowana w skały! Zaintrygowały mnie bardzo te naskalne rysunki, zawsze fascynują mnie takie ślady obecności człowieka. A Dla bałkańskiej kuchni dałabym się pokroić, więc mogłabym jechać już natychmiast! 🙂
Dziękuję Wam za to, że mogłam z Wami odbyć tą piękną podróż, dzięki temu wpisowi!
Buźka! 🙂

Małgosia i Piotr

Piękne góry przypominające nasze Stołowe. Wyobrażam sobie twierdzę Kaleto bez dobudowanego poniżej miasta. To dopiero było dawniej. Twierdza wtapia się w skały, jest prawie niezauważalna z daleka. Do tego wiosna, kwitną drzewa owocowe, klimat sielski. Pozdrawiam Was serdecznie – Magłgosia

Kinga K.

Byłam tam kiedyś😘💙💜💚

Irenko bardzo mnie zainspirowalas tym postem. Mój mąż ma ochotę na Bałkany na przyszły rok to kto wie może zachaczymy i o Bułgarię 🙂 masz pierwszy wyjazd do tamtego kraju bardzo źle wspominamy. Minęło już trochę czasu i zdążyłam ochłonac to mogę drugi raz się t wybrać Waszymi śladami 🙂
Jak zwykle pięknie 🙂

Sama w Bułgarii nigdy nie byłam, ale zawsze kojarzyła mi się jedynie z ciepłem, plażą i opowieściami mojej babci, która zabierała tam swoje dzieci lata temu. O górach, skałach, murach nigdy bym nie pomyślała 🙂

Natalia

Jak dla mnie to europejska trasa marzeń. Bułgaria, Rumunia i Serbia o której wspominacie są bardzo wysoko na mojej liście! Przepiękne zdjęcia.

FotoWojaże

Nie bardzo znam Bułgarii, byłem swego czasu w Macedonii i sądziłem, że oba kraje są do siebie bardzo podobne. Jestem takim typowym Polakiem, któremu Bułgaria kojarzy się tylko z czarnomorskimi kurortami. Zdjęcia ładne.
Zapraszam także wszystkich dosiebie:

Gabi

Kolejna wspaniała prezentacja, aż chce się tam pojechać i zobaczyć to wszystko. Wasze relacje są zawsze bardzo ciekawe, bo docieracie do nieznanych miejsc. Ja w Bułgarii widziałam standard: Neseber, Sozopol, Burgas, morze, plaża, a i tak bardzo mi sie podobało, i bardzo mi tam smakowało. U Was inaczej, sielsko, spokojnie, pięknie. Monastyry ze swoimi przytulnymi wnętrzami i zapachem kadzidła mają dla mnie coś kojącego. I nigdy bym nie przypuszczała, że Bułaria ma ośnieżone na biało szczyty. Przepiękna relacja,
pozdrawiam
Gabi / odpodrozydopodrozy/

W Bułgarii byłam tylko raz i powoli zaczynam żałować 🙂 dziękuję za inspiracje 🙂

Donna

W Bułgarii jeszcze nie byłam, teraz widzę że warto 🙂 Piękne i ciekawe miejsca.

Monika Kilijańska

Twierdza wygląda jak z jakiegoś filmu historycznego! Świetne miejsce. Kocham takie klimaty!

WnętrzaDlaCiebie

Ale cudowne widoki 🙂 chyba już wiem, gdzie wybiorę się w kolejną podróż

wielopokoleniowo

Wow, fascynująco to wszystko wygląda!

Anna Kruczkowska

Wiele osób poleca Bułgarię, jako miejsce na piękny urlop.

alleve

Oooo! Widoki są cudne! ❤

Kosą po patelni

Bułgarię zwiedzałem jeszcze za czasów komuny – pewnie bardzo dużo się tam zmieniło i warto pojechać jeszcze raz – pytanie tylko czy dalej tam Rosjan tyle? Bo mnie jakoś ich ilość nadmierna w hotelach odstrasza

Sikorkowe Pasje

Bułgaria jest cudowna. Widać to już po Waszych zdjęciach. Te unoszące się skały, twierdza – dodaje klimatu i uroku. I co mamy zrobić? Nic, tylko pakować się i ruszać na Bułgarię 😀

Gosia

Całkiem nie dawno rozmawiałam właśnie z mężem o Bułgarii i szukaliśmy kierunku w jakim moglibyśmy się udać. Przyznam, że o tym miejscu nie słyszałam i jestem zaskoczona jak tam pięknie. To zdecydowanie nasze klimaty! Kadry jak zawsze urzekają

Renata

Bułgaria jes na liście moich miejsc do odwiedzenia. Będę do Was zaglądać

Zufi.pl

Tak się składa, że wybieramy się w przyszłym roku na wakacje do Bułgarii, ale będą to nasze pierwsze wakacje, gdzie mam zamiar leżeć i pachnieć. Ciekawa jestem, na ile moje plany uda się zrealizować, bo jak znam siebie, nie wysiedzę na plaży, czy tam przy hotelowym basenie dłużej, jak 30 min.
Oczywiście marzy mi się mała objazdówka po Rumunii również, więc właściwie sama powoli zaczynam się obawiać, jak bardzo mój mąż będzie na mnie psioczył, kiedy zacznę zmieniać plany.

Minimili

Bardzo fajnie, że oprócz krajobrazów pojawiają się ludzie na Waszych zdjęciach. Zawsze Wam zazdroszczę:-)

Ania

Oj tak, warto zajechać do Bułgarii! Co prawda ja byłam na wyprawie off-roadowej, więc nie bardzo pamiętam nazwy miejscowości, bo jeździliśmy głównie „po krzakach”. Zwiedzaliśmy też jakieś jaskinie, a zaczynaliśmy w Vidin, więc może nawet jedną z nich była jaskinia, o której piszecie (tam też były malowidła z bardzo dawnych lat). Miody kupione przy drodze pyszne, sałatka szopska zawsze spoko, a na upalne dni tarator! Ja jednak w Bułgarii zakochałam się w podrobach! U nas nie łatwo kupić w barze przy drodze ozór wołowy, a tam ten specjał znajdzie się chyba w każdej knajpie (tylko też w każdej mi ktoś… Czytaj więcej »

Magda

Jej, jak tam pięknie! Jakoś nie spodziewałam się takich krajobrazów w Bułgarii. Zawsze kojarzy mi się tylko z kurortami odwiedzanymi przez Polaków – Złote Piaski itp. Czas nadrobić zaległości…

W ogóle piękny blog, dużo pięknych zdjęć i miejsc z dala od utartych turystycznych tras!

Katarzyna

Bułgaria kojarzy mi się z tanimi, ale kiepskimi usługami turystycznymi w post komunistycznych kurortach. A tu proszę może być piękna i ciekawa. Bardzo się cieszę, że trafiłam na ten wpis.

wielopokoleniowo

Piękne zdjęcia – w sumie to blisko, a jeszcze tam nie byliśmy…

Agata

Przepięknie tam jest aż mam ochotę się spakować i pojechać zaraz.

Anna

Znam Bułgarię wyłącznie z czasów PRL, kiedy jeździłam z Rodzicami na wakacje nad morze…A tu takie piękne krajobrazy! Wspaniałe.

Miye

Piękny kraj, który od dawna znajduje się na mojej liście marzeń.

Magda

O jak ja lubię takie klimaty! Tym bardziej podróże własnym autem na Bałkany to prawdziwa frajda 🙂

Szlak Za Szlakiem

Kolejne niesamowicie piękne miejsce. Nie znałam Bułgarii z tej strony. Zawsze kojarzy mi się tylko z piaskiem i morzem. To co tutaj zobaczyłam to zdecydowanie moje klimaty – góry, skały, dlatego tym bardziej Wasza relacja mnie oczarowała. Uwielbiam Wasze zdjęcia i to jak pokazujecie na nich piękno otaczającego nas świata. Póki co o wyprawie tam mogę pomarzyć, a tak z kubkiem kawy i kotem na kolanach mogłam przenieść się w to urokliwe miejsce. Dziękuję!!!

Kathy

Już pierwsze zdjecie mnie bardzo zachęciło 😊

Raczejtrampki

Wygląda super!! Mam nadzieje ze uda nam się odwiedzić jak nie w tym roku to w następnym:)

Jak minie ta sytuacja, wyprawa do Bułgarii jest całkiem możliwa u mnie. Myśleliśmy z moim staruszkiem nad wakacjami tam.