Iran – Isfahan – Naqsh – e – Jahan

• Home
  • Azja
  • Iran – Isfahan – Naqsh – e – Jahan

Naqsh – e – Jahan to centrum Isfahanu. Isfahan  (Esfahan) jest jednym z największych miast Iranu, pięknie położony nad rzeką Zajande, między pustynią, a górami Zagros. Niestety jest bardzo zanieczyszczony, podobnie, jak wszystkie irańskie miasta.
Kiedy byliśmy pierwszym razem w Isfahanie, kilka lat temu, był maj i ogromne upały. Mimo wielu parków i terenów zielonych, można się udusić od spalin. Jazda samochodem po tym prawie trzymilionowym  mieście, to też koszmar.We wszystkich przewodnikach piszą, że to perła Iranu. My osobiście wolimy stare miasto w Yazd, ale nie da się zaprzeczyć, że Isfahan posiada ogromną ilość  przepięknych zabytków.

Tym razem przyjechaliśmy do  tego miasta w grudniu. Oj było zimno, nawet bardzo.Wspominaliśmy nie tak dawne chwile na gorącej pustyni, a tu irańska zimnica. Nawet szal na włosach mi nie przeszkadzał i okazał się bardzo przydatny. Ulokowaliśmy się w hotelu Sepahan, blisko centrum. Chcieliśmy odpocząć po wielodniowej podróży po Iranie. Zaszyliśmy się w cieplutkim hotelowym pokoju i poszliśmy spać. Następne dwa dni wypełnione były intensywnym zwiedzaniem.W czasie naszego pobytu spadł śnieg.
Ciężko było wyjść na zewnątrz, mroźne powietrze dawało się we znaki. Puchowe  kurtki wreszcie się nam przydały. Pięknie wyglądały kopuły meczetów, pokryte śniegiem.

Isfahan swoje czasy świetności przeżywał w XVI wieku, kiedy został stolicą imperium perskiego.
Panował wtedy szach Abbas I Wielki z dynastii Safawidów.
Pozostały po tym okresie wspaniałe meczety, pałace, mosty, parki.
Isfahan był wtedy jednym z największych, kosmopolitycznych miast świata.
O historii miasta możecie poczytać w przewodnikach.

Centrum Isfahanu to ogromny plac Naqsh-e-Jahan. Wraz z budowlami, przylegającymi do niego, został wpisany na listę UNESCO.
W upalne dni wieczorami śpieszą tu wszyscy mieszkańcy miasta. Mury i trawniki są zajęte.
Całe rodziny spędzają czas na placu, pijąc herbatę. Rozkłada się dywany, palniki, garnki, samowary.
Plac zrobił na nas ogromne wrażenie. Kwiaty, fontanny, trawniki, pędzące po placu dorożki i setki  uśmiechniętych mieszkańców. Tak zapamiętaliśmy to miejsce.

Tym razem jest zimno, spadł śnieg.

Meczety przylegające do placu są przepiękne, kiedy byliśmy pierwszym razem, wzbudzały w nas niepokój, co w nich robić, jak się zachować? Przytłaczają wielkością, egzotyką i ornamentyką. To nie są kościoły. To miejsca spotkań, odpoczynku, długich rozmów. Tu pije się herbatę, spożywa posiłki. Można schronić się przed palącym słońcem i uciąć sobie drzemkę. Zdjęcia można robić bez problemu poza czasem modłów. Meczety są zawsze otwarte. Przed wejściem zostawia się buty. Osobne wejście jest dla kobiet, osobne dla mężczyzn. No i obowiązuje odpowiednie ubranie.

Cały plac jest otoczony dwupoziomowymi arkadami, w których są sklepy z pamiątkami, złotem i tekstyliami, jest kilka herbaciarni i restauracji. Od północnej części placu rozciąga się wielki bazar, biegnąc przez ponad 5 kilometrów w kierunku starszej części miasta. Naqsh-e-Jahan robi wrażenie o każdej porze dnia i nocy. To 90 tysięcy metrów kwadratowych zielonej przestrzeni, starannie pielęgnowanej.

Tym razem na placu nie było wielu mieszkańców. Większość ukryła się w  domach, ciepłych herbaciarniach i na bazarze.

Kilka zdjęć sprzed paru lat z placu Naqsh-e-Jahan

0 0 votes
Article Rating
Tags:

Hooltaye

Witam Was na blogu.Byliśmy małżeństwem i podróżowaliśmy razem od kilkunastu lat. Dzieliliśmy się z Wami tym, co zobaczyliśmy. Kochaliśmy przygodę, przyrodę i ludzi. Marka już nie ma. Wszystkie zdjęcia są wyłącznie naszą własnością. Blog nie jest przewodnikiem, a wspomnieniami z podróży. Pozdrawiam serdecznie :-)Irena

Subscribe
Inline Feedbacks
View all comments
Marek Glowski

Iran to fajne miejsce. Nie byłem , ale cały czas mnie nęci. Blokuje mnie ( najbardziej) brak ogólnie dostępnego alkoholu , który jest nieodłącznym przyjacielem w podróżach. Ale kiedy nie będzie już stanowił przeszkody to chciałbym tam być. Po tych wspaniałych zdjęciach jest to jeszcze bardziej kuszący kierunek.
pozdrawiam
bm

Ewelina

Piękne zdjęcia Irenko! Co do zwiedzania na trzeźwo, myślę, że klimat i atmosfera krajów tego typu jest na tyle ciekawa, że procenty nie są potrzebne. Sama, kiedy mieszkałam w Turcji alkohol piłam b.rzadko i nie czułam dyskomfortu przy herbacie.

Niesamowicie podobają sie mi te perełki architektoniczne Esfahanu. W odsłonie zimowej Iranu też jeszcze do tej pory nie widziałam. Od zawsze sie mi tamte rejony kojarzą z upałem. Zdjęcia fantastyczne! Jak zwykle z resztą 😉 mam nadzieję, że kiedyś moje podróżnicze ścieżki zawiodą mnie na Bliski Wschód. Wasze relacje i zdjęcia naprawdę zachęcają 🙂

klau

dla mnie to pełna eggzotyka! podziwiam za odwagę! a zdjęcia przepiekne! klaudia j

Agnieszka Adamowska

Iran jest u mnie na pierwszym miejscu na "liście rezerwowej". Z jakiegoś powodu mam dystans do tego kraju, a jednocześnie bardzo chętnie bym go zobaczyła. Wspinałam się kiedyś z Irańczykami – bardzo mili ludzie. Wszyscy zachwalają podróż po Iranie. Może w końcu ścieżki mnie tam zaprowadzą. Pozdrawiam serdecznie

Unknown

Czy to prawda, że Irańczycy są tak bardzo przyjaźnie nastawieni do obcokrajowców? Iran jest gdzieś dalej na mojej liście do odwiedzenia.

Zdjęcia robią wrażenie, taki paradoks trochę – zamarznięty piasek pustyni 🙂

Bardzo fajny wpis i ciekawy wpis, jednak najlepsze są zdjecia. Jestem zachwycona!

Ania i Maciuś

Miło powspominać z Wami ten wspaniały kraj pełen ciepłych, życzliwych i bardzo pomocnych ludzi. Mieszkaliśmy w Isfahan w hotelu obok placu. Byliśmy na nim trzy razy. Rano, wieczorem i w nocy. Ludzie byli cały czas bo akurat mieli święta. Całymi rodzinami wypoczywali i gościli się przy herbatce na rozłożonych matach. U nas byłoby to nie do pomyślenia bez piwa i innych napojów wyskokowych. Zdjęcia piękne. Pozdrawiam.

Kusicie nas tym Iranem i kusicie. Od dawna zastanawiamy się nad wyjazdem, ale blokuje nas stempel z KSA w paszporcie.

Ewelina

Takie kraje bardzo mnie przyciągają swoje historią. Lubię o nich czytać. Może kiedyś będe miała okazje sama pozwiedzać te miejsca.

Kura Domowa

Piękne miejsce i super zdjęcia. Zazdroszczę wyprawy.

annastylefashion.pl

Piękne zdjęcia i miejsce bardzo ciekawe. Opisem zachęcasz do jego odwiedzenia. 🙂

Monika Kilijańska

Wcale nie dziwię się, że to miejsce jest na liście UNESCO. Zasługuje na to bez dwóch zdań. Jest magiczne.

Bookendorfina

Sporo elementów, które niosą w sobie magiczny urok, podróże zawsze kształcą, ale w takich egzotycznych miejscach szczególnie.

Kształcą i wychowują, pokazują jak odmiennie można postrzegać codzienne życie i to o większym wymiarze, społecznym, kulturowym i religijnym.

krystynabozenna

Ależ piękne zdjęcia, zachęcają by odwiedzić i chociaż nie odwiedzę, to przynajmniej popodziwiam u Was…
Byłoby zabawnie, gdybym odwiedziła jednak, bo czasami tak bywa :-)))

Marysia K

Takie połączenie tradycji i nowoczesności w architekturze. Efekt bardzo fajny.

Kolejne piękne miejsce do zobaczenia. Uwielbiam Wasze zdjęcia. Już nie raz się zastanawiałam czy kiedy fotografujecie ludzi to pytacie ich o zgodę na zrobienie zdjęcia?

Zaskoczyły mnie pustki na ulicach i zdjęcia w zimie – zazwyczaj widzę ujęcia w środku lata i pełne ludzi. Nie wiem czy kiedyś uda nam się tam dotrzeć, ale na pewno jest to miejsce warte odwiedzenia.

Spóźniony, ale jestem. Nie chciałem komentować na szybko tylko w spokoju przeczytać tekst i zobaczyć zdjęcia, stąd opóźnienie. Zresztą zaglądam do Was regularnie i uwielbiam…
Już kiedyś tu pisałem, że marzymy o Iranie i dzięki Wam co jakiś czas tylko podsycamy ten płomień pożądania. Niestety w dzisiejszych czasach powiedzenie: „co się odwlecze, to nie uciecze” trochę przestało się odnosić do podróży. Bardzo się obawiamy kiedy znów spokojnie będziemy mogli ruszyć w drogę i choćby zobaczyć Iran Waszymi śladami. Oj, jednak podróży nie warto odkładać na później… taka smutna refleksja.

Szlak Za Szlakiem

Kolejna piękna podróż razem z Wami. Niesamowicie tam pięknie. A to połączenie śniegu jest magiczne.

ValdiTravel

Już wiem w jakim miesiącu tam nie jechać! Genialne ujęcia w ruchu!

Anna

Piękne centrum. Wszystko do tego bardziej 'wygładzone’, jak na centrum przystało. Ale z chęcią bym się tam znalazła i zobaczyła to przeciekawe miasto. Zdjęcia bardzo wciągające w klimat.